Kis kavarc volt, hogy mikor kezdődik az óra? Egyeseknek 9 óra állt az órarendjében, másoknak 10 óra. Az enyémben is 9 óra szerepelt. Találgattuk, hogy hogyan lehetséges ez a kettős időpont? András megkérdezte, megvettem-e már a jegyemet hazafelé? Mert ha nem, akkor már ne is vegyem, mert ő is pesti, szivesen elvisz kocsival. A poggyászommal érkeztem, akárcsak Barbi, reggel én is kijelentkeztem a szállásról. Amikor a tanár úr megérkezett és kinyitotta az ajtót, Attila mindkettőnk poggyászát felkapta, és könnyedén felszaladt az emeletre velük.
A mai tantárgy, Az európai civilizáció eredete, engem nagyon érdekelt. Az óra szokatlanul kezdődött. A tanár úr bemutatkozott, néhány szót szólt magáról, majd megkért minket is, hogy mutatkozzunk be! Mondjuk el, miért választottuk ezt a szakot és mi lesz a szakdolgozatunk témája? Én voltam az első megszólaló. Elmondtam, ki vagyok, honnan jöttem és miért, és hogy a szimbólumok jelentésváltozásáról írnám legszívesebben a szakdolgozatomat. - Hm! Nagyon érdekes! Tudja-e, hogy a szimbólumkutatás a kulturális antropológia külön ágazata kezd lenni? És a mellettem ülő Barbinak adta meg a szót. Már a harmadik hallgató beszélt, amikor váratlanul visszafordult hozzám. - És melyik szimbólum érdekli? - kérdezte. - A madár. Az a bizonyos ősi madár, amelyik a már barlangrajzokon is szerepel és amelyből végül a turul lett.
Mindenki beszélt, aztán végre elkezdődött a tanítás. Honnan jöttünk? Kik vagyunk? Merre tartunk? Miért annyira eltérő az európai gondolkodás? A mai mentalitásunk alapjellemzői nagyon ősi eredetűek, legalább 30 ezer évre nyúlnak vissza. Kultúránk valójában nem a római birodalom öröksége, hanem a barbár népek kultúrájában gyökerezik. Fellelkesülten hallgattam e szavakat, mert valahogy mindig is éreztem, hogy ez így van.
Az őstörténet eredetileg a főldtanra, a az őslénytanra és a régészetre épült. Aztán társtudományok jöttek a segítségére, a C14-es radiometrikus kormeghatározás és az oxigénizotópos kronológia, az ökológiai szemléletmód, a genetika, a szociobiológia, a humánetológia, plusz még a paleolingvisztika. Így vált napjaninkra az östörténet szupertudománnyá. Még a bulvárlapok is szivesen közlik a legújabb kutatási eredményeket, például a neandervölgyi ősemberrel kapcsolatban.
Gyorsan eltelt a nap. Ahogy felálltam, éles fájdalom hasított a vádlimba, sántikálva tudtam csak lemenni a lépcsőn. Másnap kiderült a fájdalom oka: visszérgyulladás. Tanulság: a szünetekben mindig meg kell mozgatni a végtagokat, nem szabad a teremben maradni üldögélve, ahogy én is tettem.
A lépcsőre bizony ráfért már a javítás,
de hová tűnt a szak táblája?
A mai tantárgy, Az európai civilizáció eredete, engem nagyon érdekelt. Az óra szokatlanul kezdődött. A tanár úr bemutatkozott, néhány szót szólt magáról, majd megkért minket is, hogy mutatkozzunk be! Mondjuk el, miért választottuk ezt a szakot és mi lesz a szakdolgozatunk témája? Én voltam az első megszólaló. Elmondtam, ki vagyok, honnan jöttem és miért, és hogy a szimbólumok jelentésváltozásáról írnám legszívesebben a szakdolgozatomat. - Hm! Nagyon érdekes! Tudja-e, hogy a szimbólumkutatás a kulturális antropológia külön ágazata kezd lenni? És a mellettem ülő Barbinak adta meg a szót. Már a harmadik hallgató beszélt, amikor váratlanul visszafordult hozzám. - És melyik szimbólum érdekli? - kérdezte. - A madár. Az a bizonyos ősi madár, amelyik a már barlangrajzokon is szerepel és amelyből végül a turul lett.
Mindenki beszélt, aztán végre elkezdődött a tanítás. Honnan jöttünk? Kik vagyunk? Merre tartunk? Miért annyira eltérő az európai gondolkodás? A mai mentalitásunk alapjellemzői nagyon ősi eredetűek, legalább 30 ezer évre nyúlnak vissza. Kultúránk valójában nem a római birodalom öröksége, hanem a barbár népek kultúrájában gyökerezik. Fellelkesülten hallgattam e szavakat, mert valahogy mindig is éreztem, hogy ez így van.
Az őstörténet eredetileg a főldtanra, a az őslénytanra és a régészetre épült. Aztán társtudományok jöttek a segítségére, a C14-es radiometrikus kormeghatározás és az oxigénizotópos kronológia, az ökológiai szemléletmód, a genetika, a szociobiológia, a humánetológia, plusz még a paleolingvisztika. Így vált napjaninkra az östörténet szupertudománnyá. Még a bulvárlapok is szivesen közlik a legújabb kutatási eredményeket, például a neandervölgyi ősemberrel kapcsolatban.
Gyorsan eltelt a nap. Ahogy felálltam, éles fájdalom hasított a vádlimba, sántikálva tudtam csak lemenni a lépcsőn. Másnap kiderült a fájdalom oka: visszérgyulladás. Tanulság: a szünetekben mindig meg kell mozgatni a végtagokat, nem szabad a teremben maradni üldögélve, ahogy én is tettem.
A lépcsőre bizony ráfért már a javítás,
de hová tűnt a szak táblája?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése