2011. február 21., hétfő

Ági, a szerencsés

Befordultunk a célegyenesbe, az egyetemen elkezdtük a hatodik szemesztert. Heten maradtunk a huszonhétből. Kreditszámolgatás, tervek, hogyan tovább, mesterképzés, gondterhelt arcok, fejvakarás. Bele kell húzni, ez a lényeg.























De most nem a tanulásról, másról akarok írni.
Szombaton az óra után sötétben, esőben bandukoltam a kolesz felé, amikor a járdán előttem egy sálat vettem észre a földön. Jobbára fél pár kesztyűket szoktam találni telente, az idei tél úgy tűnik, sálas. Előző esti magányom jutott eszembe a kollégiumi szálláson. Felveszem, gondoltam, legalább lesz mit csinálnom. Kimosom és másnap visszahozom ugyanerre a helyre.
Úgy is lett.
Kimostam a sálat, és azon tűnődtem, ki veszíthette el? Földszínű sál volt, zöldesbarna, puha, laza fonalból kötött, hosszú rojtokkal a két végén. Egy fiú? Egy lány? Egy kóbor lélek? Kedvenc sál lehet, gondoltam.
A sál meg is száradt reggelre.
Vasárnap volt. Tíz órára mentem előadásra a Gyermekvárosba. A sálat felkötöttem a vaskorlátra az út mellett. Részemről a történet véget ért.
Tévedtem.
Óra után ugyanazon az úton, ahol a sálat találtam és hagytam, a buszmegálló felé igyekeztem. Előttem két társam, egy fiú és egy lány haladt, akik velem együtt részt vettek az órán és akiket látásból ismertem. Hirtelen a lány megtorpant, meglepve felkiáltott és levette a sálat a korlátról.
A buszmegállóban beszédbe elegyedtünk. Hihetetlen!-mesélte Ági, a kedvenc sálam meglett!

Mit tegyek, gondoltam, legyek láthatatlan jótevő, titkos szerencse angyal, vagy meséljem el, hogy talált sálakat mosok unalmamban este a kollégiumi szálláson? A láthatatlan szerencse angyal szerepét választottam. Megelégedtem azzal, hogy teljesült a kívánságom: megtudtam, ki a tulajdonos és hogy valóban örült és valóban a kedvenc sálja volt.

A pályaudvaron óriási tömeg fogadott. Hát persze, vasárnap van! A pesti intercity tömve lesz, talán még helyjegyet sem kapunk.

Hárman három külön sorba álltunk a pénztárnál. A jegyeladó asszonyság közölte velem, hogy a helyjegy elfogyott. Átmentem Ágihoz, aki még nem került sorra. Ha kell, első osztályra is vesz jegyet, mondta elszántan, muszáj, hogy elutazzon ezzel az intercityvel. Közben a fiú is odajött hozzánk, ő sem kapott helyjegyet. Ekkor ért Ági az ablakhoz.
Egy darab helyjegyet tudok adni, mondta neki a pénztárosnő.

Ági megvette azt az egy helyjegyet. A fiú is felszállt vele az intercityre, nem bánva, hogy állni fog és hogy valószinűleg bírságot kell fizetnie.

Én a gyorsvonatra szálltam fel, ami öt perccel később indult ugyan, de kb egy órával később ért Pestre. Volt ülőhelyem, olvasgattam, morfondíroztam.

Megtalálta volna a sálját Ági a közreműködésem nélkül?
Ha nem vettem volna fel a sálat, én kaptam volna azt az egy helyjegyet?



2011. január 17., hétfő

Ötödik szemeszter vége

Köd, köd, köd. Ki sem látni a vonatból.
A hangszóró szerencsére bemondja az állomásokat, így gond nélkül szállunk le a Tiszai pályaudvaron. Barbi több ismerős arcot is felfedez az utasok között.
A tanszéken tumultus, zsongás fogad. Jóleső érzés ennyi sorstársat, izguló vizsgázót látni. Valahogy megnyugtat.
Tízkor bevonulunk a termekbe, és a szigorú ültetési rend szerint elhelyezkedünk.
Megkapjuk az első vizsgafeladatokat. A parasztság szerepe a nemzeti kultúra kialakulásában, lengyel szarmatizmus, egy román népballada. Aztán filmkultúra vizsga következik. Az első hangosfilm, a "budapesti iskola", "tizenhét perces kaloda", filmelméletek, filmes módszerek.
Ahogy végeztünk, máris a buszmegálló felé nyargalunk Barbival. A buszon tárgyaljuk meg, hogy ki milyen kérdéseket kapott.
Sikerült elcsípnünk a pesti IC-t.
Fényesen ragyog a nap, ködnek nyoma sincs.
Számomra vége a félévnek. Az elkövetkező napokban mindennap meg fogom nézni, hogy leosztályozták-e a beadott dolgozataimat és a vizgafeladatokat.
A szakdolgozatra kell összpontosítanom ezután, hiszen a leadás határideje ápr.11.

2010. december 20., hétfő

Rítus

A szakestély teljes sötétségben kezdődik.
Megrendítő a fény eltűnése, a visszafelé száguldás az időben. Megcsap a selmecbányai csapszék füstös gerendáinak a szaga. A sötétben hangok szólalnak meg. Énekelt kérdések, tréfás bekiabálások, nevetés. Végre felhangzik a "Van már nékünk elnökünk!" vidám strófája. Az elnök gyertyát gyújt és tisztségviselőket választ maga mellé. Mécsesek égnek az asztalokon. Aki bort akar inni, csak indoklással teheti: sörimpotenciát jelent be. Halad az est. Mint kétszázötven évvel ezelőtt Selmecbányán, éppen úgy. Korsóavatás, komoly pohár, tréfás pohár, születésnapok köszöntése, eksek és tükrösök. Forralt bor, sör, zsíroskenyér hagymával. Egy felszólaló, tavaly végzett fiú, azt mondja: "Jó, hogy itt lehetek köztetek." Aztán elszorul a torka. Egy lány is szót kér: "Én az Alföldről származom, mégis nagyon szeretek itt lenni!" Értem e szavak mélyebb tartalmát, ugyanezt érzem én is. A Bursch nóták egymást követik. A szünetben két fiú mesél: "Selmecbánya gyönyörű, többször jártunk ott. Az első napon kimegyünk a temetőbe a régi professzorok sírjához. Gyere el egyszer!" A szakestély második felét már új elnök vezeti. Éjfél felé jár, a szakestély lassan véget ér. Elfújják a lángokat, ismét sötétbe borul a terem. Borzongató érzés ott állni, korsóval a kézben, együtt énekelni a többiekkel és robogni vissza a mába, megérkezni a Miskolci Egyetem Bölcsészkarának épületébe, ott is a Kék Terembe. Felkapcsolják a villanyt. Mindenki lázas munkába kezd. Van aki takarít, söpör, kiviszi a szemetet, csomagol. Néhányan egymás vállát átölelve nótáznak. Ez is a rítus része. Mindig így ér véget egy szakestély.


Elkészületek


Lefelé fordított korsók az asztalon


A sörök is odakerülnek a korsók mellé


Az elnöki asztal




Jó szerencsét! Vivat bölcsész! Vivat Schlendrián család!

2010. december 15., szerda

Tíz éves a családom












Csodálatosan összejött minden.
Éppen Miskolcon voltam a Schlendrián család legfontosabb eseménye idején, a 10. éves családtalálkozón. Nem volt akadálya, hogy részt vegyek rajta. Kíváncsian vártam, látok-e ismerős arcokat, olyanokat, akik a gólyatáborban is ott voltak.

Óra után elköszöntem az osztálytársaimtól, és átmentem a kollégiumi szálláshelyemre, az Eperháromba. Bejelentkeztem és lepakoltam a sobában. Három üres ágy meredt rám. Az egyiket megágyaztam magamnak, aztán felhívtam Antóniát, hogy véget ért-e már a délutáni vetélkedő, hol csatlakozhatom a társasághoz.

Már a B2es bölcsész épületben vagyunk, mondta.
Tényleg ott ültek az előtérben. Amint beléptem, mindenki elhallgatott. Bepárásodott a szemüvegem. Az egyik irányból egy árnyék integetett felém és szerencsére meg is szólalt. Feismertem Norbit, a firmámat. Rögtön bemutatott néhány régi családtagnak, akikből eleinte csak kedves mosolyukat tudtam kivenni. Ági, aki már végzett, angolt és magyart tanult az egyetemen, Norbi firmája valamikor. Ági barátja gépész hallgató, jelenleg is tanul. Tamás és Kira , mindketten bocskaiban voltak, régi családtagok. A szertartásos bemutatkozásaimat ("Balek, mutatkozzon be!") sután elügyetlenkedtem: összekevertem a vulgo és az alias neveimet. Egyrészt elszoktam az ilyen jellegű bemutatkozástól, másrészt úgy véltem, a balek korból automatikusan átléptem a firmaságba. Sajnos nem. Azt valamiképpen engedélyezi egyszer az én firmám, ha jó kedvűen ébred egy rózsás hajnalon.
Hja, nem könnyű a bALEK élete! Viszont állítolag erősebbé teszik őt a szivatások. Meg a pálinka.
Úgy legyen!




2010. december 14., kedd

Lineáris és térbeli

A Keleti pályaudvar környékén végeztem terepmunkát. Az volt a hipotézisem, hogy az elhúzódó metró éptkezés miatt egyre inkább gettósodik a terület. Órai beszámolómhoz huszonegy válogatott fotót is mellékeltem. E fotókat azonban nem vonultattam fel a beszámolóhoz. Szóban mondtam el, amit végeztem, amit megfigyeltem és illusztráció gyanánt egy blogon talált, elég döbbenetes anyagot olvastam fel.

A beszámoló sok tanulsággal szolgált a számomra.

Először is az én megfigyelésem időbeli kezdettel és véggel rendelkezett. Mint ahogy egy folyó folyik fentről lefelé. Közben ez, az történik, amit én megfigyelek és leírok. Odébb vonul a 4-es metrót építő brigád, kinő egy ecetfa, újabb gyorsbüfé nyílik stb. A folyó mossa a partot. Közben negatív dolgok megfigyelésére koncentráltam, lévén a tárgy Társadalmi konfliktus. Hajléktalanok, szemét, por, kriminalitás. A Keleti pályaudvar szomorú környéke bőségesen kínált megfigyelni valót.

A tanár úr azonban ilyeneket kérdezett:
"És más építkezéses területeken is ezt tapasztalta? Más pályaudvarokon mit látott? Járt valaha külföldi, pl Zágráb, Bukarest, Krakkó vagy Szófia pályaudvarán? Emlékszik a Keleti felüljáró építkezésére? Hogy ott mennyi botrány volt! Nem ért össze egy szintben a felüljáró! A kereskedők mindenütt, Miskolcon is panaszkodnak, hogy az építkezés rontja az üzletet. Olvasta a Wikileaks dokumentumait? A muzulmánok nem csak a keresztények felé, hanem egymás felé is nagyon agresszívak. Az egy beteg elme, akinek a szövegét kinyomtatta, nem élünk dzsungelben!"

Lineáris, folyószerű gondolataimat szétkapta és egy perc alatt térbe helyezte. Fizikai és történelmi térbe. Olyan gondolati sokszöggé tágította, hogy úgy véltem, bűvészmutatványt látok.

Ekkor döbbentem rá, hogy még mi mindent figyelhettem volna meg, ha a terepmunka alatt hasonló térbeli sokszögben gondolkodtam volna

Pestre érve leszálltam a vonatról. Mosolygó, beszélgető embereket láttam, akik az induló vonatokra várakoztak. A csarnokban elhaladtan a vonat beton ütközője mellett. Egy sakktábla volt rátéve. Bácsikák álltak körülötte és feszülten meredtek a bábukra.

Lineárisan gondolkodni természetes. Azért járunk iskolába,hogy térbeli legyen.