Eszter ügyesen megszervezett nekünk egy tárlatvezetést a Néprajzi Múzeumban. Nagy örömömre sok ismerős fogalommal és névvel találkoztam a kiállításon, főleg a megközelítés volt ismerős, hiszen az egyetemen ezidáig pontosan ezzel a témával foglalkoztunk. Nevezetesen: hogyan ítéli meg egy bizonyos kultúrához tartozó etnikai csoport a MÁSIK kultúráját. Nem írok le mindent, ami megfogott, de néhány dolgot azért megemlítek.
Sok-sok nemzetiség babái jelképezték a kulturális sokszínűséget.
Ezekből a színes csövekből mesék szóltak halkan sok-sok nyelven egyszerre. A teremben furcsa zümmögéssé olvadtak össze.
Az alagúton, mintegy "szülőcsatornán" áthaladva fogja fel a látogató az emberiség egységét. A falon lévő horpadásokban etnikai csoportok írják le a nevük jelentését.A pigmeusok magukat úgy hívják, BAKA. Ez azt jelenti: ember.
Néger menyecske babos köténykében, a magyar paraszti életet jelképező libák.
Azt hiszem, én még ittam ilyen Bambi-s üvegből.
A harci kakasok sarkantyúi a Bali szigeti kakasviadalok tartozéka volt.
Ez a könyv nekünk tananyag, Franz Boas írta, a kulturális antropológia egyik atyja. Több tucat atyja van egyébként a kulturális antropológiának, szerencsére ma már egy-két anyja is előkerült. :)
Jó ez a kiállítás, még utána is gondolkodni kell a látottakon.
Hát igen, ez itt a kérdés, egyetemes emberi jog-e a az egymástól való különbözés joga?
I did open my blog in 2008 when I freshly retired matriculated to the university to study a Cultural Anthropology BA. But I am NOT going to close it by my age of 63 when I had taken My First MA Degree in 2013.
2009. április 8., szerda
2009. március 16., hétfő
Láthatatlan tanszék
Márc.12-14 Miskolc.
Az egyik napon napsugaras tavaszi madárdallal kísérve, a másikon sűrű hóesésben caplatunk Barbival a "láthatatlan tanszékre" a Dudujka-völgybe. A mi tanszékünk felé ugyanis nem mutat semmilyen útjelző tábla. Utunk a Kiskőkötő utca mellett vezet el. Honnan kaphatta ez az utca a nevét?
Ezúttal társadalomelméletet és kutatásmódszertant hallgatunk, majd antropológiatörténetet. Ez utóbbin különös módon mesterképzéses hallgatók is részt vettek. Fiatal, csinos előadónk torokfájósan, kicsit köhécselve beszélt. Brilliáns tudású nő. Egésznapos előadásában többek között a feminista antropológia kialakulását, fejlődését, legfrissebb irányzatait is megismertette velünk. A kultúra és a társadalom felfogása női szemmel egészen más, mint férfi szemmel. Azt próbálják megérteni az antropológiának ezen a területén dolgozó kutatók, hogy mi az oka nők egyetemes alárendeltségének? A kiosztott szerepek nem függenek az ember nemétől, azokat a szocializáció útján szerezzük meg. Mégis a férfi társadalmi szerepe magasabb presztizsű, mint a nőé. Talán azért, mert a nő természetközeli, "testbezárt" lény, a természet útján válik nővé, míg a férfi férfivá válását kulturálisnak tekintik. Többnyire férfi istenek felelősek a kultúráért, a női istenek pedig általában a termékenységért. A férfi öngyilkosság gyakori oka a státuszvesztés, míg a nőknél inkább a testrész elvesztése. A férfiak szerint az ősi társadalmakban a vadászat volt az igazán hasznos emberi tevékenység. A legújabb kutatások azonban azt bizonyították, hogy a gyűjtögetésből szerzett élelmiszer adta az elfogyasztott táplálék nagyobbik hányadát, a vadászatból szerzett hús csak kiegészítésül szolgált. Kulturálisan újratermelt nemi különbségekről van szó tehát, és a kérdés az, hogy kinek az érdeke ennek a rendszernek a fenntartása?
Véleményem szerint máshogy kellene feltenni a kérdést.
Mi az oka annak, hogy a nők fenntartják ezt a rendszert? Ugyanis a fiúkat is és a lányokat is nők nevelik fel.
A szünetben fiatal társaim azt tárgyalták, hogyan lehet majd munkát találni antropológus diplomával? Heten morzsolódtak le idáig a csoportból, egy fiú például átment történelem szakra. Grafikusként szeretne dolgozni egy másik társunk, Niki, aki tényleg ügyesen rajzol. A csoportos terepgyakorlat is állandó téma a beszélgetésekben, ugyanis májusban négy napos cenzus felmérést végzünk Lyukóbányán.
Legközelebb áprilisban jövök megint Miskolcra.
Az egyik napon napsugaras tavaszi madárdallal kísérve, a másikon sűrű hóesésben caplatunk Barbival a "láthatatlan tanszékre" a Dudujka-völgybe. A mi tanszékünk felé ugyanis nem mutat semmilyen útjelző tábla. Utunk a Kiskőkötő utca mellett vezet el. Honnan kaphatta ez az utca a nevét?
Ezúttal társadalomelméletet és kutatásmódszertant hallgatunk, majd antropológiatörténetet. Ez utóbbin különös módon mesterképzéses hallgatók is részt vettek. Fiatal, csinos előadónk torokfájósan, kicsit köhécselve beszélt. Brilliáns tudású nő. Egésznapos előadásában többek között a feminista antropológia kialakulását, fejlődését, legfrissebb irányzatait is megismertette velünk. A kultúra és a társadalom felfogása női szemmel egészen más, mint férfi szemmel. Azt próbálják megérteni az antropológiának ezen a területén dolgozó kutatók, hogy mi az oka nők egyetemes alárendeltségének? A kiosztott szerepek nem függenek az ember nemétől, azokat a szocializáció útján szerezzük meg. Mégis a férfi társadalmi szerepe magasabb presztizsű, mint a nőé. Talán azért, mert a nő természetközeli, "testbezárt" lény, a természet útján válik nővé, míg a férfi férfivá válását kulturálisnak tekintik. Többnyire férfi istenek felelősek a kultúráért, a női istenek pedig általában a termékenységért. A férfi öngyilkosság gyakori oka a státuszvesztés, míg a nőknél inkább a testrész elvesztése. A férfiak szerint az ősi társadalmakban a vadászat volt az igazán hasznos emberi tevékenység. A legújabb kutatások azonban azt bizonyították, hogy a gyűjtögetésből szerzett élelmiszer adta az elfogyasztott táplálék nagyobbik hányadát, a vadászatból szerzett hús csak kiegészítésül szolgált. Kulturálisan újratermelt nemi különbségekről van szó tehát, és a kérdés az, hogy kinek az érdeke ennek a rendszernek a fenntartása?
Véleményem szerint máshogy kellene feltenni a kérdést.
Mi az oka annak, hogy a nők fenntartják ezt a rendszert? Ugyanis a fiúkat is és a lányokat is nők nevelik fel.
A szünetben fiatal társaim azt tárgyalták, hogyan lehet majd munkát találni antropológus diplomával? Heten morzsolódtak le idáig a csoportból, egy fiú például átment történelem szakra. Grafikusként szeretne dolgozni egy másik társunk, Niki, aki tényleg ügyesen rajzol. A csoportos terepgyakorlat is állandó téma a beszélgetésekben, ugyanis májusban négy napos cenzus felmérést végzünk Lyukóbányán.
Legközelebb áprilisban jövök megint Miskolcra.
2009. február 27., péntek
Masterpiece of Hungarian Craft
Szeretem az üveggyöngyök színpompáját. Febr.24-én a csepeli könyvtárban Ganevné Székely Katalin mesterremek díjas gyöngyfűző népi iparművész kiállítását láttam. A művész rögtönzött előadást tartott a tárlókban elhelyezett magyar, ukrán és német gyönygyözési módszerekről és színvilágukról. Előadásában számos gyöngyfűzési technikával ismerkedhettünk meg, a sárközi kiscsipkével, a sárközi keresztbe fűzött gallérral, a mérai mintákkal, a „madaras” és „kígyós” gyöngyhímzéssel, az ukrán gyöngygallérral, és a kéttűs gyöngyszalaggal, az angliai viktoriánus nyakékkel, az afrika i gyöngygallérral, a gyöngyhorgolással, a gyöngygobelinnel. Magyarországon régebben főként a Sárközben volt a viselet meghatározó eleme a gyöngy. Erdélyben is, igaz, ott inkább hímezték a ruhára a gyöngyöt. Ám a Sárközben éltek olyan tehetős emberek, akik meg tudták fizetni a finom kelmét, gyöngyöt. Különösen a decsi gyöngygallér híres, Decs települést nem véletlenül emlegetik úgy, mint Sárköz Párizsát. Persze a környék többi falujában is jellegzetes, szép gyöngygallérokat hordtak. A sárközi nyaksi: ez egy igen színes, többsoros gyöngygallér, aminek óriási változatai is ismertek. Azt a fejen átbújtatva vették fel, akár a szoknyát, és teljesen körülölelte az asszonyok vállát.Csak Magyarországon alkalmaznak vízszintes gyöngyfüzést, az összes környező nép függőlegesen fűz.
Az első képen rojtos gyöngy látható.
Cakkos gyönygyök. A középső minta neve: somogyi szalonnás.
Halszálka-mintás nyaklánc medállal, gallér és csipke, nyaklánc "nyaksival", bársonyszalagra varrva.
Az arany és a fekete hatásos kombinálása.
Szivecskés nyaklánc.
A szivecskés minta fűzése nagyon nehéz, csak keveseknek sikerült elsőre. Szerencsére művész szívesen adta át a tudását a türelmes érdeklődőknek.
Nehéz a gyöngyfűző mesterség! Most,hogy bepillanthattam a szakma rejtelmeibe, úgy gondolom, hogy maradok a tisztelők és csodálók között.
:)
Az első képen rojtos gyöngy látható.
Cakkos gyönygyök. A középső minta neve: somogyi szalonnás.
Halszálka-mintás nyaklánc medállal, gallér és csipke, nyaklánc "nyaksival", bársonyszalagra varrva.
Az arany és a fekete hatásos kombinálása.
Szivecskés nyaklánc.
A szivecskés minta fűzése nagyon nehéz, csak keveseknek sikerült elsőre. Szerencsére művész szívesen adta át a tudását a türelmes érdeklődőknek.
Nehéz a gyöngyfűző mesterség! Most,hogy bepillanthattam a szakma rejtelmeibe, úgy gondolom, hogy maradok a tisztelők és csodálók között.
:)
2009. február 24., kedd
Budapest-Bamako-Miskolc
Február 19-én reggel 5 órakor így nézett ki a lakótelep, amikor elindultam. Brrrrr!
Fél tízkor így nézett ki Miskolc, ahová megérkeztem. Brrrrr!
Kisebb zökkenők, órarendi változások után el is kezdődött a tanítás. Dél körül jött meg Laci, aki egyenesen a Budapest-Bamako autóversenyről visszatérve érkezett meg Miskolcra szaharai homokkal lepett autójával.
Fantasztikus volt!- mondta felpörögve és lelkesen, pedig 16 ezer km-t vezetett le az elmúlt egy hónapban. Annyi élményt szerzett, hogy azt sem tudta, mit meséljen el nekünk először. Az életveszélyes kalandokat, a furcsa embereket vagy a didergős sivatagi éjszakákat, amit a fiával együtt élt át. Nem mellesleg, a fiú a rally történetének legfiatalabb résztvevője címmel büszkélkedhet! Az összetartás remekül működött a magyarok és általában a futam résztvevői között, nem volt olyan szorult helyzet, veszedelmes műszaki probléma, amit közösen meg ne oldottak volna.
Az átélt élmények tömege jó darabig lelki muníció lesz Laci számára. Óriási fegyvertény, hogy ők ketten, kis pénzből és kis kocsival ugyanúgy megjárták azt az utat, amit mások több milliós dzsippekkel, szállodákban éjszakázva. Számomra világossá vált, hogy egy mai férfinak hiányzik a virtus, a férfias erőpróba az életéből. Hiába dolgozik becsületesen, tesz meg mindent a családjáért, ez a fajta erőfeszítés más. Szükség van rá, megmutatni, hogy ki a legény a gáton, amikor fizikai szívósságból, leleményességből tesz vizsgát az ember.
2009. február 13., péntek
Kezdődik a második menet
Bármilyen hihetetlennek is tűnik, minden jegyet beírtak, elvégeztem az első szemesztert! És ami még hihetetlenebb, jó eredményekkel! Tanulmányi átlagom:4,64.
Juhhéééé!
Már beiratkoztam a második szemeszterre és felvettem a tantárgyakat is.
Február 19-én kezdődik a tanítás és május 18-án ér véget.
Ez nehezebb lesz, mint az első, mert az alapvizsga vár ránk az év végén.
Zimankó és zúzmara
zúmankó és zizmara
Megy a vonat
huzat vonat
vár a messze
egyeteme
ki a fene
kapja fel a
zúmankóját
hogy a messze
egyeteme
zizmarás kapuját
bevegye?
Hát én!
:)
Juhhéééé!
Már beiratkoztam a második szemeszterre és felvettem a tantárgyakat is.
Február 19-én kezdődik a tanítás és május 18-án ér véget.
Ez nehezebb lesz, mint az első, mert az alapvizsga vár ránk az év végén.
Zimankó és zúzmara
zúmankó és zizmara
Megy a vonat
huzat vonat
vár a messze
egyeteme
ki a fene
kapja fel a
zúmankóját
hogy a messze
egyeteme
zizmarás kapuját
bevegye?
Hát én!
:)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)